On the kitchen table 2011

Skenet Review (Finnish)

Keittiönpöydällä

 
Keittiönpöydällä on maukas ihmissuhdesoppa, joka yhdistää rohkeasti sanoitetut popiskelmät yhtä rohkeaan nykytanssiin.

Uuden tanssin keskus Zodiakin Keittiönpöydällä-tanssiteoksessa nähdään neljä nykytanssijaa kuvittamassa kehollaan laulaja-lauluntekijä Mariskan kursailemattomia ihmissuhdebiisejä. Ennen esitystä tanssijoita kohtaan tuntee epämääräistä sääliä, joka kuitenkin hälvenee esityksessä alta aikayksikön. Niin tanssijat kuin Mariska ja hänen Pahat Sudet -bändinsäkin tietävät mitä tekevät, ja koko porukalla on silminnähden hauskaa.

Esityksen takana on koreografi Satu Tuomisto, joka ihastui entisen räppärin, nykyisin iskelmävoittoista poppia tekevän Mariskan teksteihin ja pyysi tätä bändeineen mukaan tanssiprojektiin. Ihastuminen kannatti, sillä lavalla tasavertaisina esiintyvien Mariskan, osaavien Pahat Sudet -musikanttien ja neljän karismaattisen nykytanssijan yhdistelmä on monin tavoin onnistunut. Esitys on selkeästi enemmän kuin osiensa summa, eikä mikään osapuoli varasta show’ta toisilta. Huolimatta siitä, että tanssijat ryömivät ahdistuksen ja himon syövereissä välillä niin, että polvi- ja kyynärsuojille olisi käyttöä, kokonaisuus pysyy ryhdikkäänä ja reteästi rokkaavana.

Ennen kaikkea livekeikan ja vaativan nykytanssiesityksen yhdistävä Keittiönpöydällä on katsojan kannalta helposti lähestyttävä. Joka ikinen yli 20-vuotias saa takuulla siitä jotain irti, ja nuoremmilta se pitäisi kieltää kokonaan. Keittiönpöydäksi rakennetulla lavalla ei nimittäin ujostella eikä pelätä mennä liiallisuuksiin.  Ja miksi pitäisikään: sen paremmin Mariskan lauluteksteissä kuin oikeassa elämässäkään parisuhteet ja eroottiset valtapelit eivät ole mitenkään kohtuullista, järjellistä tai nättiä puuhaa.

Tanssijat taipuvat tunnetilasta toiseen ihailtavan notkeasti ja antavat lihallisuudessaan Mariskan pintapuolisen keveille sanoituksille syvyyttä. Tuntuvatpa tekstit ja tanssi välillä käyvän nokkelaa dialogiakin, olevan hieman eri mieltä siitä, mikä on paras tapa kuvata tietty tunne tai ihmissuhteen lukko.

Esityksen laulut ovat enimmäkseen peräisin Mariska ja Pahat Sudet -nimialbumilta. Lisäksi kuullaan yllättäviä klassikoita. Kokkaa mua, laulaa Mariska karhealla ja dominoivalla äänellä, ja keittiönpöytä on täynnä nuorta lihaa ja seksimessuilta tuttua liikeilmaisua. Sitten Mariska ja bändi lurauttavatkin kohtalokkaan kauniin Kotkan ruusu -tangon; tanssijat ottavat tangoasennon ja esittävät tyylikästä paritanssia, jossa rytmitaju ja vartalon asennot ovat kilpatanssimaisesti kohdallaan.  Mariskan nyyhkiessä kaipuuta Jotain vahvempaa- ja Se jokin sinulla on -kappaleissa tanssijoiden ojennetut varpaat, sirot käsivarret ja kosketukset taas kurottavat kohti jotain, mitä ei ehkä olekaan.

Tällaista esitystä ei voi tehdä ilman vahvaa pilkettä silmäkulmassa. Mikään kaiken läskiksi lyövä todellisuusparodia Keittiönpöydällä ei silti ole, vaan ihan kelpoa tanssillis-musiikillista tragikomediaa. Välillä koreografian huumori on kyllä kyynistä ja ennalta-arvattavaa, mutta usein myös lempeän oivaltavaa. Varsinkin ihmissuhteiden pattitilanteisiin liittyvän hysterian ja menettämisen pelon tanssijat ilmaisevat niin herkullisesti, että katsojat reagoivat väkisinkin nauramalla.

Olennainen mauste tässä keitoksessa ovat Minna Heikkilän suunnittelemat valot. Pannuhalli, joka nimensä mukaisesti on entinen teollisuushalli, muuntuu paljolti valaistuksen avulla hämyiseksi klubiksi tai keikka-areenaksi. Valot ja savukone muuttavat lava-keittiönpöydän tunnelmaa tilanteen mukaan: välillä ollaan arjen kylmässä, ankarassa valossa, välillä savuisessa kapakassa ja toisinaan epätodellisen värisissä hurmion huuruissa.

On iso ja yllättävä harmi, ettei esityksen katsojaystävällisyys ulotu keittiönpöydän ulkopuolelle. Katsojat joutuvat istumaan lavan ympärillä matalilla, neliskulmaisilla puukonteilla, joilta tanssijoita ei näe kunnolla. Niinpä moni seurasikin esitystä seinän vierellä seisoen.

Laura Kimari – 27.01.2011
 
 

Kansan Uutiset Review (Finnish)

Mariskan iskelmä kuumentaa keittiön

Anna Paju

Kansan Uutiset Kulttuuri 24.1.2011 09.17

Zodiakin uutuusteoksessa nykytanssi kohtaa Mariskan asenneiskelmän.

 

Bileet kuin bileet, jossain vaiheessa väki kerääntyy aina keittiöön. Keittiönpöydän ääreen sijoittuvat usein myös parisuhteiden kimuranteimmat ja kiihkeimmät hetket.

Näistä aineksista koreografi Satu Tuomisto hämmentää viihdyttävän sopan uudessa teoksessaan Keittiönpöydällä.

Lavalla on tanssijoiden lisäksi elävä orkesteri, Mariska ja Pahat Sudet, joka luo esitykseen aivan omanlaisensa imun. Mariska myös tanssii (tai koikkelehtii, kuten hän itse kommentoi).

Tilanteet ja kohtaukset nousevat Mariskan kappaleiden sanoituksista, joissa kaivataan, rakastetaan ja halutaan unohtaa. Tunnelma vaihtuu herkästä aggressiiviseen ja tulikuumaan.

Kokkaa mua koko yö, hönkäilee Mariska keittiöjakkaralla seisten. Seuraavassa hetkessä kaksi miestanssijaa kaappaa hänet jakkaralta ja kieputtavat hurjan näköisesti ympäri ja ylös-alas.

Mariska kiljahtelee ja yleisössäkin poskia kuumottaa. Ihan hitsin hauskaa ja eroottista, eikä totisesti vaadi katsojalta nykytanssin syvällistä tuntemusta.

Karismaattinen Mariska on väliin viedä huomion tanssijoilta ja kahden erilaisen kielen; laulusanoitusten ja liikekielen yhtäaikainen seuraaminen on haasteellista. Jos jää kuuntelemaan sanoja, tanssin seuraaminen kärsii, ja päinvastoin. Välillä koreografia on turhankin alleviivaavaa suhteessa kappaleiden teksteihin.

Parhaimmillaan yhdistelmä kuitenkin toimii ja esitys on hyvin viihdyttävä. Koreografiassa on hienoja oivalluksia ja intensiivisiä hetkiä. Esiintyjillä tuntuu olevan myös hauskaa lavalla.

Jo Pannuhallin ylöspano virittää ”normaalia” tanssiesitystä rennompaan tunnelmaan. Keskellä hallia on korotettu lava, rock-konsertin tapaan. Dj. soittaa levyjä ennen ja jälkeen esityksen.

Numeroituja istumapaikkoja ei ole, mutta lavaa kiertäville kuormalavoille saa nousta seisomaan.

Keittiönpöydällä. Koreografia, konsepti ja ohjaus: Satu Tuomisto. Musiikin sävellys ja esitys: Mariska & Pahat Sudet. Tanssijat Satu Elovaara, Elena Ruuskanen, Petri Kauppinen, Teemu Korjuslommi.

Zodiak Uuden tanssin keskus. Kaapelitehdas, Pannuhalli. Tallberginkatu 1, Helsinki.

Lue alkuperäinen arvio Kansan Uutisista

Back to Light design 2011

Helsingin Uutiset Article (Finnish)

Mariska laulaa ja tanssii Keittiönpöydällä

Omaperäisistä sanoituksistaan tunnettu laulaja-lauluntekijä Mariska laittaa lusikkansa nykytanssin soppaan. Kattilan hämmentäjäksi häntä pyysi koreografi Satu Tuomisto, joka on hurahtanut pahan päiväisesti Mariskan teksteihin.

Tuomisto halusi kokeilla, mitä siitä syntyy, kun nykytanssijat ja ”asenneiskelmää” soittava bändi esiintyvät yhdessä tasapuolisesti. ”Crossover kitchen” -ajatusta hyödyntävää taideannosta maistetaan 22. tammikuuta kantaesityksensä saavassa Keittiönpöydällä-esityksessä.

Esityksen musiikki on valittu Mariska & Pahat Sudet -yhtyeen samannimiseltä albumilta. Kappaleista on tehty myös uusia sovituksia.

– Ja sitten on vähän covereita ja ylläreitä, rajoja rikkova muusikko vihjaa.

Tanssiteoksessa kuullaan myös eroottinen ja nokkela Kokkaa mua -kappale, mikä kuuluu tietysti Keittiönpöydälle itsestään selvyytenä.

Pahat Sudet eli Luis Herrero (basso, haitari), Jaakko Jakku (rummut) ja Klaus Suominen (koskettimet) sekä häntä parissa esityksessä tuuraava Petri Rahikkala pysyvät esityksessä soittimiensa kimpussa, mutta Mariska tekee uuden aluevaltauksen.

– Pääsen itsekin vähän jortsailemaan, hän hymyilee ja kutsuu osuuttaan koikkelehtimiseksi.

– Tosin hyvin se koikkelehtii siellä mukana, koreografi kehuu.

Keittiönpöydän varsinaisia tanssijoita ovat Satu Elovaara, Elena Ruuskanen, Petri Kauppinen ja Teemu Korjuslommi.

Yhteistyön alettua Mariska kävi katsomassa Tuomiston koreografian ja näki nykytanssia ensimmäistä kertaa.

– Se oli ollut siihen saakka mysteeri.

Ammattitanssijoiden kanssa työskentely on Pahoille Susillekin ihan uusi juttu.

– Aika pihalla oltiin ennen kuin lähdettiin tekemään tätä, Jakku tunnustaa.

Mutta nyt kun keitto on viimeistä kiehautusta vaille valmis, kaikki on kohdallaan.

– Aika hieno fiilis, että joku tekee meidän biiseihin koreografian, Herrero hehkuttaa.

Kattila nostetaan Kaapelitehtaan Pannuhalliin, jonka korotettu lava kuvaa keittiönpöytää. Eikä sitten muuta kuin nauttimaan.

Satu Tuomisto ja Mariska & Pahat Sudet: Keittiönpöydällä Kaapelitehtaalla (Tallberginkatu 1B) la 22.1. klo 19 sekä 26., 28. ja 29.1. ja 1.2. klo 19. Liput lippupalvelu.fi, 20/12 e.

Lue alkuperäinen artikkeli Helsingin Uutisista

Back to Light design 2011

Helsingin Sanomat Review (Finnish)

Keittiössä tunteet käyvät kuumina

Maria Säkö

Julkaistu 23.1.2011 lehdessä osastolla Kulttuuri

Keittiönpöydällä On the Kitchen Table. Zodiakin Pannuhallissa. Koreografia ja ohjaus Satu Tuomisto, valosuunnittelu Minna Heikkilä, musiikki Mariska ja Pahat Sudet, tanssijat Satu Elovaara, Petri Kauppinen, Teemu Korjuslommi ja Elena Ruuskanen.

 

TANSSI. Keittiönpöydällä on nykytanssia ilman turhaa filosofointia, kainostelua ja hienostelua. Satu Tuomiston ohjaamassa teoksessa mennään suoraan asiaan. Meno on etenkin Zodiakin tuotannoksi yllättävän rouheaa ja rokkia.

Keittiönpöytä on arkinen paikka, sen äärellä purraan hammasta, riidellään, rakastutaan ja haaveillaan. Sen äärellä syödään ja eroottisissa fantasioissa sen päällä voi tapahtua vaikka mitä.

Zodiakin Keittiönpöydällä on sekoitus live-keikkaa, tanssiesitystä ja klubi-iltaa - dj huolehtii yleisön viihtyvyydestä ennen ja jälkeen Mariskan ja Pahojen Susien sekä neljän tanssijan esiintymistä.

Tanssijoiden, Satu Elovaaran, Petri Kauppisen, Teemu Korjuslommin sekä Elena Ruuskasen, meininki nousee tasaveroiseksi osaksi showta. Minna Heikkilän valosuunnittelu tuo keitokseen oman, mahtipontisia, lyyrisiä ja häpeämättömästi tunteita paisuttelevia valotilanteita pursuilevan näkökulmansa.

Tuomiston koreografia on esteettisesti miellyttävää, hän ei hae shokeeraavia tehoja eikä sorru patetiaan. Tunteet otetaan kuitenkin tosissaan. Keittiönpöydällä näyttää tanssijoiden fiilikset peittelemättä ja välillä kuvittaa hauskasti Mariskan sanoja. Etenkin Kokkaa mua ja Suloinen myrkynkeittäjä saavat humoristiset mutta silti suloiset tulkinnat.

Välillä taas flirtti, pettymykset, toivonpilkahdukset, rakkauden riemut ja tuskat tuntuvat nousevan enemmän tanssijoiden omista kokemuksista ja musiikki jää taustalle. Virtaavuus viettelee mukaansa ja esitys säilyttää tuoreutensa.

Lue alkuperäinen artikkeli Helsingin Sanomista

Back to Light design 2011